Większość ludzi potrafi instynktownie przekładać wartości liczbowe na przestrzeń. Najprostszą ilustracją takiego rozumowania są różnorakie osie lub układy współrzędnych. Naukowcy nazywają tę tendencję kojarzeniem przestrzenno-numerycznym (SNA) i coraz częściej poddają ją próbom pomagającym lepiej zrozumieć działanie ludzkiego umysłu.
Najnowszy eksperyment, przeprowadzonym przez badaczy z Uniwersytetu Monash w Melbourne, zasugerował, że poleganie na poziomych osiach liczbowych może być mniej intuicyjne niż stosowanie osi pionowych.
W doświadczeniu udział wzięły 73 osoby – studenci drugiego roku różnych kierunków – którym przedstawiono pary liczb ułożone w różnych pozycjach względem siebie. Zadanie badanych polegało na używaniu joysticków, kierując gałkę zawsze w stronę wyższej z wyświetlonych wartości. Okazało się, że uczestnicy eksperymentu popełnili mniej błędów, kiedy wyższa liczba pojawiała się nad mniejszą. Z kolei w orientacji poziomej, ułożenie wartości pozostawało niemal bez wpływu na dokładność. Zdaniem kognitywistów świadczy to o tym, że porządek w orientacji góra-dół jest dla naszych mózgów znacznie bardziej naturalny i potrzebujemy więcej wysiłku, aby tę intuicję przezwyciężyć.
Co ciekawe, na wyniki wpływała również wysokość numerów oraz różnica między większą i mniejszą. Dokładność badanych ulegała znacznemu poprawieniu, kiedy różnica była poważniejsza, a jedna z liczb wykraczała ponad zakres 1–4.
Wnioski korespondują z podobnymi doświadczeniami przeprowadzonymi w przeszłości. Przykładowo, w 2019 roku na Uniwersytecie w Poczdamie proszono ochotników o znajdywanie konkretnych liczb w plątaninie przypadkowych numerów. Wyniki były lepsze, kiedy panował porządek w osi góra-dół.
Wszystko to wskazuje, że w przypadku kierunkowych skojarzeń przestrzenno-numerycznych w istocie dominuje orientacja pionowa. Autorzy zwrócili uwagę na fakt, że w niektórych sytuacjach, jak np. giełda czy rozkład lotów, pionowe wyświetlanie wartości od dawna jest standardem. Uważają oni, że podobna praktyka powinna być wykorzystana również w dydaktyce.